Vinge-design

Vingerne på THYmøllerne  er specielt udviklet til høj produktion ved lave vindhastigheder – samt et lavt lydniveau.

En flyvemaskine på en startbane skal have en vis fart før løftet på vingerne bliver så stort at flyet letter. Da vingeprofilet på fly-vinger og vindmøller-vinger i princippet er ens (aerodynamikken er den samme) skal mølle-vingen også have en vis fart gennem luften før den trækker. Da mølle-vingen “kører rundt om sig selv”, i modsætning til fly-vingen, vil den inderste del (mod vingenavet) aldrig have nogen brugbar fart. Det er i virkeligheden kun den yderste 1/3-del af mølle-vingen som har fart nok til at kunne trække.

Da vi er begrænset til et rotorareal på 40m2, er det nødvendigt at vingen er effektiv helt ud til den yderste millimeter. Vi har derfor valgt en vinge med et bredt profil (stor bæreflade) helt ud til tippen.

 

 

 

 

 

 

 

For yderligere at gøre vingen effektiv helt ud til tippen, har vi monteret en “winglet” som man ofte ser på moderne fly.

 

 

 

 

 

 

(den røde pil markere hvor vingetippen (luftbremsen/nødbremsen) og vingen er delt)

Herunder ses et svævefly med winglets. Her er man også interesseret i så stor opdrift som muligt på det samme vinge-areal / vingelængde.

 

 

 

 

 

 

 

Herunder ses effekten af winglets på et moderne fly. Den kraftigt reducerede turbolens omkring vingetippen bevirker en øget opdrift på den yderste del af vingen. Således kan der spares 10-15% brændstof.

Den nedsatte turbolens er også med til at nedsætte vingestøjen mærkbart. Det er bl.a derfor TWP 6kW er “Den Stille Mølle”.